Ellenőrizze Tudását!

(Vezetéstechnika teszt – Pataki Melinda)

Vezetéstechnikai tesztünk kérdései, válaszai a vészhelyzetek kezeléséhez, a kocsi fékezhetőségéhez és irányíthatóságához valamint a jármű kezelhetőségéhez kapcsolódnak. Nem (feltétlenül) a mindennapi közúti használatra kérdeznek, illetve adnak választ, hanem olyan határhelyzetekről szólnak, melyekben nem napi rendszerességgel mozgunk. Ezek megtapasztalása és begyakorlása zárt vezetéstechnikai pályákon történik. Egy-egy veszélyhelyzet megoldására – kifejlődöttségétől függően is – többféle alternatív megoldás is adható az életben, amit alapvetően a fizikai paraméterek határoznak meg, de nagyban függ a sofőr tudásától és begyakorlottsági szintjétől is, hogy hétköznapi vezető, hivatásos sofőr, vagy akár profi autóversenyző.
Néhány kérdésünköz nemcsak kép, hanem video is tartozik. Ezeket a képek mellé helyeztük.


Ön egy kattintással bejelölheti a helyesnek gondolt válaszokat, majd a végén értékelheti, ellenõrizheti tudását!

Egy kérdéshez csak egy jó válasz tartozik!





1.  A pedálhasználat tekintetében mi a vészfékezés helyes technikai kivitelezése mechanikus váltós járműnél?
 a)  Először a fékpedálra rúgunk, később benyomjuk a kuplungot.
 b)  Először a kuplungpedált nyomjuk be, majd ezt követően lépünk a fékpedálra.
 c)  A fékpedálra rúgással azonos időben a kuplungot is benyomjuk.

2.  Vízenfutás esetén (aquaplaning) mekkora pedálerővel használhatunk féket?
 a)  Az aquaplaning esetén egyáltalán nem szabad féket használni.
 b)  Használjunk teljes fékerőt, hogy minél hamarabb lecsökkenjen a sebesség és megszűnjön a vízenfutás.
 c)  Csak óvatos féket szabad használni, hogy ne blokkoljon a kerék és a lamellák elvezessék a vizet.

3.  Miért válik veszélyessé, ha a blokkolásgátló (ABS) elektronikája meghibásodik és eltérő tapadású felszínen kell vészfékezést végrehajtani?
 a)  Mert megnő a fékút.
 b)  Mert kifarol a jármű.
 c)  Mert kisebb erővel lassítható a jármű.

4.  Hány kormánymozdulat kell egy sávváltáshoz?
 a)  Kettő mozdulat.
 b)  Három mozdulat.
 c)  Négy mozdulat.

5.  A jármű precíz irányításához általában mindkét kéz részt vesz a kormányzásban. Az egyik kezünkkel húzzuk, a másikkal toljuk a kormányt. Melyik irányító, hangsúlyos, domináns szerepű?
 a)  A kormány húzása.
 b)  A kormány tolása.

6.  Milyen jármű-irányíthatósági következménye van, ha a vezetőülés háttámlája jelentősen hátra döntött?
 a)  A kormányt kapaszkodásra használja a sofőr, s veszélyhelyzetben nem tudja kellő hatékonysággal kezelni.
 b)  A kormányba kapaszkodva egy vészhelyzetben nagyobb erővel tudja elrántani, hatékonyabban fog akadályt kerülni.
 c)  A háttámla döntöttsége nincs hatással a jármű irányíthatóságára.

7.  A jármű hátsó tengelyének megcsúszása esetén melyik irányba kell kormányozni, hogy az eredeti haladási iránynak megfelelően folytassa az autó az útját?
 a)  A hátsó tengely elmozdulásával ellentétesen.
 b)  A hátsó tengely elmozdulásával azonos irányba.
 c)  Nem kell kormányozni, csak tartott gázzal a jármű visszatér az eredeti haladási irányba.

8.  Tapadási határon autózva miért nem tudja a jármű az egyszeres és kétszeres (oda-vissza) sávváltást ugyanazzal a tempóval azonos távolságon (belül) teljesíteni?
 a)  A terhelésváltásokból fakadóan mi emberek nem vagyunk képesek olyan precízen alkalmazkodni a fizikai paraméterek apró változásaihoz.
 b)  Ilyenkor a jármű túlkormányzottságából fakadóan nem tudjuk stabilizálni a nyomvonalat.
 c)  A jármű ilyen esetben fellépő alulkormányzottsága miatti veszteség következtében.

9.  Lejtős hajtűkanyarban a külső ív felől befelé vízátfolyás van az úton, amin keresztül kell hajtanunk. A víz keresztezését követően a belső ív jobb tapadású területére érve miért válik túlkormányzottá az autó?
 a)  Mert az első kerekek jobb tapadású felületre érnek, s ott letapadnak, így a jármű hátulja fog elcsúszni.
 b)  Mert az első kerekek elfordított (bekormányzott) állapota miatt elöl elveszti a jármű a tapadást.
 c)  Mert a menetstabilizáló megfékezi a kanyarív belső első kereket az eltérő tapadás kiegyenlítésére.

10.  Kell-e változtatni a kormányzási tematikán, ha eltérő, váltakozó tapadású felszínen kell többször irányt változtatni? (szlalomozás felemás tapadáson)
 a)  Nem kell, mert önmagában a tekintet irányításával végigvihető az adott úton a jármű.
 b)  Nem kell, mert a tapadásváltozás nem befolyásolja a kormány elfordíthatóságát, illetve annak intenzitását.
 c)  Kell változtatni, a kevésbé tapadó felszínen korábban és lágyabban kell kormányozni.

11.  Egy normál közúti személygépkocsit saját tengelye körül megforgatva 180º-ban (akár hátramenetből előre, akár fordítva) mekkora szélességű útszakaszra van szükség?
 a)  Elegendő 1 forgalmi sáv széles terület.
 b)  Legalább 2 forgalmi sáv széles területet igényel.
 c)  Fizikálisan elfér a jármű 1,5 forgalmi sávnyi területen.

12.  Miért több helyigényű egy akadálykerülés fékezéssel, mint fék mentesen a tapadási határ közeli tempóval autózva?
 a)  Mert ilyenkor már nincs tartalékunk a tapadóerőből és a fékezés megkezdésével alulkormányzottként nagyobb ívet fut be a jármű.
 b)  Mert ilyenkor már nincs tartalékunk a tapadóerőből és a fékezés megkezdésével túlkormányzottként nagyobb ívet fut be a jármű.
 c)  Mert ilyenkor tartalékot képezünk a tapadóerőből, ami segíti az alulkormányzottság kialakulását.

13.  Hátramenetben két oldalra felváltva egymás után többszöri irányváltoztatást kell végrehajtani. (szlalomozás tolatva) Csak a visszapillantó tükrök használatával mikor kell a tekintetünket az egyik külső tükörből a másikba irányítani (a precíz végrehajtás érdekében)?
 a)  Amikor meglátjuk a kerülendő akadályt a tükör belső (jármű felőli) szélén.
 b)  Amikor meglátjuk a kerülendő akadályt a tükör külső szélén.
 c)  Amikor eltűnik a kerülendő akadály a tükörben.

14.  Miért válhat veszélyessé a fent hagyott téli gumival történő autózás a nyári kánikulában?
 a)  Mert a magas hőmérséklet hatására megváltozik a gumi szerkezete, „megég”, felkeményedik és csökken a tapadása a burkolaton, könnyebben megcsúszik.
 b)  Mert a magas hőmérséklet hatására megváltozik a gumi szerkezete, puhábbá válik és megnő a tapadása, könnyebben megcsúszik.
 c)  Mert a magas hőmérséklet hatására megváltozik a gumi szerkezete, puhábbá válik és nyúlik-mászik az aszfalton, jobban tapad.

15.  Automata váltós jármű engedi-e mozgás közben hátramenetből előre irányba kapcsolni a fokozatváltót károsodás nélkül?
 a)  Igen.
 b)  Nem.